Author: MommySado

Diet Mediterranean, diet kurus, diet untuk jantung
Diet, Nutrisi

Diet Mediterranean Untuk Awet Muda

Diet ini diperkenalkan sejak beberapa tahun dulu dan mengamalkan diet ni masih ada sampai sekarang, kerana terbukti dalam kajian yang diet ni memang berkesan. Cara pemakanan ni diamalkan beratus tahun di kawasan Mediterranean kot, dan memang kajian menunjukkan rata-rata rakyat kawasan sana yang amalkan cara pemakanan ini, terbukti sihat. Ada juga kajian dari negara-negara lain […]

tambah stamina, letih, cepat semput
Motivasi, Senaman

2 Cara Tambah Stamina Dengan Mudah

Umumnya, stamina ni dimaksudkan sebagai satu keupayaan untuk melakukan suatu kerja, dan kadar keupayaan tu lah stamina korang (dah macam buku teks fizik pulak). Betul lah kan, kalau stamina tinggi korang steady, kalau stamina yang rendah cepatlah semput.  Dan ada kesan lain kalau stamina korang berada di tahap rendah, iaitu: Stamina yang rendah juga bermaksud […]

Nutrisi

Ketagih Kafein? Ini Kesannya Kalau Berlebihan

Kafein ni kalau dapat nikmatnya lain machiam – sekejap ja buat kita terjaga dan lebih alert dan ini sedikit sebanyak membantu kita untuk lebih fokus dan pantas waktu melakukan kerja (termasuklah waktu bersenam tau). cuma tu lah, kafein ni ada bahayanya jika diambil berlebihan. Dan kesannya tu tak boleh kita buat main2. Kesan Ketagih Kafein […]

Kurus dan Weight Loss

10 Tip Turun Berat Untuk Perempuan

Perempuan. Kurus. Benda yang sentiasa bertindan antara dua kan 😛 jadi tak perlu cerita panjang kita terus staright to the point untuk 10 tips turun berat dengan mudah untuk perempuan. Sebab lain orang lain cabarannya nak kurus, korang pilih salah satu dan cuba selama seminggu kalau nak percaya. 😀 Tips Kurus Untuk Perempuan Pemakanan Kurangkan […]

senaman, kuarantin, virus
Senaman

3 Jenis Senaman Waktu Kuarantin

Fuh..dalam kuarantin ni memang tak boleh buat apa lah melainkan terkurung dalam rumah (kecuali nak senaman waktu kuarantin?). Tapi nak buat macam mana kan dengan tahap jangkitan virus pun dah dikira pandemik oleh KKM, kita ikuti agar bilangan yang kena jangkitan – termasuk yang sedang dirawat – makin menurun bilangannya sampai kita boleh counter balik […]

lapar selepas bersenam
Artikel Pemakanan, Kesihatan, Kurus dan Weight Loss, Nutrisi

Diet Kelaut? Sebab Cepat Lapar Selepas Bersenam

Punya semangat berdiet dan bersenam ni sekali tiba-tiba datang rasa lapar tahap kebulur. Nak makanan sihat macam roti gandum dah habis pulak, yang ada nasi dengan lauk berminyak. Kebulur punya pasal, ko makan sampai 2 pinggan nasi bukit, diet kelaut buat kesekian kalinya.. pernah kena tak? Rileks, ia isu biasa dan ada penyelesaiannya untuk korang […]