Category: Nutrisi

Diet Mediterranean, diet kurus, diet untuk jantung
Diet, Nutrisi

Diet Mediterranean Untuk Awet Muda

Diet ini diperkenalkan sejak beberapa tahun dulu dan mengamalkan diet ni masih ada sampai sekarang, kerana terbukti dalam kajian yang diet ni memang berkesan. Cara pemakanan ni diamalkan beratus tahun di kawasan Mediterranean kot, dan memang kajian menunjukkan rata-rata rakyat kawasan sana yang amalkan cara pemakanan ini, terbukti sihat. Ada juga kajian dari negara-negara lain […]

Nutrisi

Ketagih Kafein? Ini Kesannya Kalau Berlebihan

Kafein ni kalau dapat nikmatnya lain machiam – sekejap ja buat kita terjaga dan lebih alert dan ini sedikit sebanyak membantu kita untuk lebih fokus dan pantas waktu melakukan kerja (termasuklah waktu bersenam tau). cuma tu lah, kafein ni ada bahayanya jika diambil berlebihan. Dan kesannya tu tak boleh kita buat main2. Kesan Ketagih Kafein […]

lapar selepas bersenam
Artikel Pemakanan, Kesihatan, Kurus dan Weight Loss, Nutrisi

Diet Kelaut? Sebab Cepat Lapar Selepas Bersenam

Punya semangat berdiet dan bersenam ni sekali tiba-tiba datang rasa lapar tahap kebulur. Nak makanan sihat macam roti gandum dah habis pulak, yang ada nasi dengan lauk berminyak. Kebulur punya pasal, ko makan sampai 2 pinggan nasi bukit, diet kelaut buat kesekian kalinya.. pernah kena tak? Rileks, ia isu biasa dan ada penyelesaiannya untuk korang […]

diet atkins, rendah karbo
Atkins, Kesihatan, Kurus dan Weight Loss

Asas Tentang Diet Atkins

Sebahagian carian tentang diet atkins adalah tentang manfaat, dan sebahagian lain kata diet ni tak bagus dan lambat laun akan bahayakan kesihatan. Bagus ke tak nak buat diet atkins ni? Baca lanjut post ini untuk tahu samada ia ‘real deal’ atau tak. Asas Tentang Diet Atkins  Umumnya, diet atkins ini dikatakan sebagai satu sistem pemakanan yang […]

Artikel Pemakanan, Nutrisi, Uncategorized

Kaedah Memasak Yang Sihat

Kita tahu aspek makanan mainkan peranan majoriti dalam proses kurus kita. Dan pada masa sama kaedah memasak yang kita gunakan juga mainkan peranan sebab ia akan berikan kesan kepada nutrisi dalam makanan tersebut. Jadi kaedah memasak yang sihat yang mana sesuai untuk berdiet ni? Sebab memasak ni menggunakan tenaga haba, dan ia boleh buang keluar […]